• @ArjanMoens Wij zijn verhuisd! https://t.co/zfthFqQmcc
  • @ArjanMoens Roep om verplichte verzekering voor zzp'ers steeds luider /via @NOS https://t.co/T7QpUJPMom
  • @ArjanMoens Bedankt mannen en dame van #gbg voor de opbouw van onze stand op Contacta 2018👍 https://t.co/8YmvPEWV0N
  • @ArjanMoens Restaurant Katseveer# Max Verstappen33# https://t.co/hDZO25Pn8d




Wanbetalers? Dit zijn de 4 stappen die je moet nemen

Wanbetalers? Dit zijn de 4 stappen die je moet nemen

Er zijn talloze redenen om ondernemer te worden. Doen wat je leuk vindt, werken voor resultaat en financiële autonomie zijn veelgehoorde drijfveren. Maar debiteurenbeheer zal bij geen enkele ondernemer op het lijstje met favoriete bezigheden staan. Je wordt warm van je product, van je dienst, van de boer op gaan en je bedrijf te laten groeien. Misschien zelfs wel van het versturen van je facturen, want dat betekent brood op de plank. Maar dan moeten die facturen wel betaald worden. Wat als een klant laat – of helemaal niet – betaalt? Dan zijn dit de 4 stappen die je moet doorlopen.

1 Betalingsherinnering

Als de betalingstermijn van je factuur is verlopen, stuur dan allereerst een betalingsherinnering. Zet daarin binnen hoeveel dagen je de betaling alsnog verwacht. Zorg wel dat je vriendelijk blijft. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je klant de factuur door omstandigheden over het hoofd heeft gezien.

2 Aanmaning

Wordt binnen de genoemde termijn nog niet betaald? Dan is het tijd om een aanmaning te sturen. Gaat het om een vaste klant, dan is het natuurlijk ook mogelijk een tweede betalingsherinnering te sturen, maar dat is niet verplicht. Het is ook belangrijk, voor zover je dit niet al eerder hebt gedaan, om – telefonisch – contact te leggen met de klant om te achterhalen wat de reden is dat de factuur nog niet is betaald.

3 Ingebrekestelling

De ingebrekestelling is essentieel voor gerechtelijke procedures. In de ingebrekestelling moet je vermelden waarom je de debiteur in gebreke stelt en dat de betaling binnen een aantal dagen na verzending van de ingebrekestelling voldaan moet zijn. Tevens wordt vermeld dat buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente in rekening worden gebracht en dat er een gerechtelijke procedure zal worden gestart als de debiteur niet aan zijn verplichtingen voldoet.

4 De rechtbank

Betaalt de klant nog steeds niet? Dan is er nog een mogelijkheid: naar de rechter. De vraag is natuurlijk of je een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt, en of de kosten voor de rechtszaak in verhouding staan tot die van de niet-betaalde factuur.

Hoofdpijndossier

Voor de gemiddelde ondernemer is dit een hoofdpijndossier. Je wilt je druk maken om je business en niet om niet-betalende klanten. Bovendien is het vaak ook heel vervelend om op je strepen te moeten gaan staan bij klanten waar je een leuke klus voor hebt gedaan en waar misschien nog meer opdrachten van te verwachten zijn. Daarom kan het een goed idee zijn je debiteurenbeheer uit te besteden.

Interesse?

Wij nemen het debiteurenbeheer als onderdeel van de factoring graag van je over. Wij weten precies welke stappen we wanneer moeten nemen en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan, mocht het zover komen dat we naar de rechtbank moeten. Dat doen wij altijd met een fluwelen handschoen; jouw klant is indirect ook onze klant en daar gaan we met respect mee om. Wil je weten wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.

Terug naar overzicht

vraag een offerte aan

acceptatie en verwerken gegevens

stuur uw factuur in CC naar ons

u ontvangt de betaling binnen 24 uur

wij innen de factuur bij uw klant