• @ArjanMoens Trump-boycot toont: 'Sociale media scheidsrechters over vrije woord' /via @NOS https://t.co/TZmL1Vlcc5
  • @ArjanMoens Steeds meer ondernemers in nood: 'Help ons, ik ben radeloos en slaap niet meer' /via @NOS https://t.co/grmieG65kH
  • @ArjanMoens Ton opent zijn kledingwinkel bij verlenging lockdown: 'Anders is het einde verhaal' /via @NOS https://t.co/Ch6VP8fFm9
  • @ArjanMoens https://t.co/t3ScdHg3sn https://t.co/E9BYoZk6OB




Op tijd betaald én tevreden klanten? 5 tips

Op tijd betaald én tevreden klanten? 5 tips

In onze vorige blog keken we naar de impact van het inkorten van je betalingstermijn. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je helemaal tevreden bent met je betalingstermijn, maar dat sommige klanten niet op tijd betalen. Hoe later jij je geld krijgt, hoe minder jouw financiële ademruimte. Daar moet je achteraan dus. Met deze tips doe je dat zonder dat dat effect heeft op je klanttevredenheid.

1 Check de kredietwaardigheid

Alles begint met een goede voorbereiding. Check vooraf hoe kredietwaardig een nieuwe klant is. Als dat niet in orde is, kun je ook niet verwachten dat je op tijd betaald gaat worden.

2 Maak afspraken

Ga je met iemand in zee, zorg dan dat je vooraf afspraken maakt. Doe je dat niet, heb je achteraf geen poot om op te staan en is het maar afwachten wanneer je klant bereid is te betalen. Als je onderhandelt over een opdracht, is het maken van afspraken over de betalingstermijn dus net zo belangrijk als het maken van afspraken over de prijs. Zo voorkom je discussies. Zorg wel dat je de afspraken ook vastlegt. Dat hoeft niet in een formeel contract, dat kan ook per mail of desnoods in een Whatsapp, maar zorg dat je iets hebt waarop je kunt terugvallen.

3 Straal professionaliteit uit

Als je een herinnering uitstuurt zodra de betalingstermijn is verstreken, laat je zien dat je een professional bent. Je hebt je administratie op orde, je weet wat de afspraken zijn en neemt je bedrijf serieus. Dat kan niemand je kwalijk nemen. Sterker nog, als je het niet doet, werk je hooguit in de hand dat klanten je later gaan betalen.

4 Wees niet bang om sancties op te leggen

Niemand vindt het leuk om met sancties te dreigen. Maar als je niet betaald wordt, is dat wel je goed recht. Je klant kan erop vertrouwen dat jij je opdracht goed en op tijd uitvoert. Dan mag je andersom er ook op vertrouwen dat je op tijd betaald wordt. Jij moet ook immers weer je rekeningen betalen.

4 Communiceer op een positieve manier

Natuurlijk is het wel belangrijk dat je je debiteurenbeheer op een positieve manier aanvliegt. Als je dingen uitlegt, als je vertelt waarom je het zo belangrijk vindt dat je op tijd betaald wordt en daar een positieve wending aan geeft, krijg je ook veel sneller de gunning om op tijd betaald te worden. Leuke tip: betaalt je klant snel, spreek daar dan ook je waardering over uit!

5 Geef het uit handen

Vind je het toch lastig om streng op je betalingen te zitten? Misschien kun je het najagen van debiteuren dan beter aan een ander overlaten. Een professionele partij, die je het vervelende werk uit handen neemt en ondertussen zorgt dat je klantrelatie goed blijft. Een partij die zich probleemloos de zwartepiet – of pakjespiet, bakpiet of knutselpiet! – laat toespelen en als het nodig is, in goed overleg met jou, een incassoactie voor je uitvoert.

Nieuwsgierig?

Wij nemen het debiteurenbeheer als onderdeel van de factoring graag van je over. Bovendien weten wij elke ochtend hoe onze bankzaken ervoor staan. Heeft een klant nog niet betaald? Dan gaat er vandaag nog een herinnering uit. Wil je meer weten over wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.

Terug naar overzicht

vraag een offerte aan

acceptatie en verwerken gegevens

stuur uw factuur in CC naar ons

u ontvangt de betaling binnen 24 uur

wij innen de factuur bij uw klant