• @ArjanMoens Debiteurenrisico. Hoe ga je ermee om? https://t.co/U1eJGBOpok
  • @ArjanMoens Wij zijn verhuisd! https://t.co/zfthFqQmcc
  • @ArjanMoens Roep om verplichte verzekering voor zzp'ers steeds luider /via @NOS https://t.co/T7QpUJPMom
  • @ArjanMoens Bedankt mannen en dame van #gbg voor de opbouw van onze stand op Contacta 2018👍 https://t.co/8YmvPEWV0N




Hoe verkort ik de betalingstermijn van mijn klanten?

Hoe verkort ik de betalingstermijn van mijn klanten?

Als je zakendoet, heb je niet altijd voor het zeggen hoe snel je klanten betalen. Toch zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om de kans te vergroten dat je sneller betaald krijgt.

Maak goede afspraken

Zorg dat je goede afspraken maakt vooraf. Veel – zeker startende – ondernemers ‘vergeten’ dat. Ze willen snel een deal sluiten, doen zaken met iemand die ze goed kennen of zijn bang dat de klant ze te veeleisend vindt en denkt: voor jou tien anderen. Maar als jij een goed product of een goede dienst levert, mag je daar ook goed en snel voor betaald krijgen. Leg dus vooraf vast binnen welke termijn je betaald wilt worden. Wees wel realistisch: een betalingstermijn van vijf dagen zullen weinig klanten accepteren, maar dertig dagen is heel reëel. Sterker nog: dat is de wettelijke betalingstermijn als er geen betalingstermijn overeengekomen zou zijn.

Evalueer

Evalueer regelmatig, bijvoorbeeld elk kwartaal, de samenwerking en neem het betalingsgedrag daarin mee. Veel ondernemers durven daar geen gespreksonderwerp van te maken, maar als jouw klant te laat betaalt, heb je alle recht dat ter sprake te brengen.

Verifieer

Als je een factuur stuurt, verifieer dan even of de factuur helder en correct is en of eventuele bijlagen goed doorgekomen zijn en duidelijk zijn. Doe je dat niet, dan heb je kans dat pas nadat de betalingstermijn verstreken is, de klant zich meldt met een vraag over de factuur. Als je dat dan nog recht moet gaan zetten, gaat kostbare tijd verloren.

Wees strikt

Laat aan alles merken dat je het heel belangrijk vindt om op tijd betaald te worden. Als een klant eenmaal weet dat jij heel strikt bent in het hanteren van de betalingstermijn, dan is de kans groot dat jij bovenop het stapeltje ‘te betalen’ ligt. Je kunt bijvoorbeeld werken met een vooraankondiging: een standaardmailtje dat de klant ontvangt vijf dagen voor een factuur vervalt. Waak er wel voor niet irritant te worden. Op zondagavond een factuur sturen, die antedateren naar de donderdag ervoor en dan na drie weken gaan zeuren, dat zal niet werken. Maar laat niet met je sollen. Een goede klant is een klant die gewoon op tijd betaalt.

Getriggerd?

Je betalingstermijn inkorten kan natuurlijk ook door gebruik te maken van factoring. Dan heb je je geld binnen 24 uur op je rekening staan. Nieuwsgierig wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.

Terug naar overzicht

vraag een offerte aan

acceptatie en verwerken gegevens

stuur uw factuur in CC naar ons

u ontvangt de betaling binnen 24 uur

wij innen de factuur bij uw klant