• @ArjanMoens Economische voorspellingen in crisistijd: 'Belangrijk, maar neem korreltje zout mee' /via @NOS https://t.co/QdWK6rneOh
  • @ArjanMoens Robots klaar voor de bediening in restaurant Renesse /via @NOS https://t.co/73ylqJVeEu
  • @ArjanMoens Economie krimpt 1,7% in Q1. Economische klappen door coronavirus: 'We hebben nog lang niet alles gehad' /via @NOS https://t.co/7K5uGkFywt
  • @ArjanMoens Bijna helft bedrijven vreest faillissement bij aanhouden coronacrisis /via @NOS https://t.co/Tg3afkGpIS




Hoe herken ik een naderend faillissement van mijn klant?

Hoe herken ik een naderend faillissement van mijn klant?

Je bent ondernemer en doet goede zaken. Maar dan gaat er ineens een van je klanten failliet. Dat kan ook voor jou vervelende consequenties hebben! Had je het aan kunnen zien komen? De volgende vijf signalen kunnen erop wijzen dat een klant in de problemen zit en mogelijk op een faillissement afstevent.

1 Onregelmatige betalingen

Stel je stuurt je facturen altijd op de laatste vrijdag van de maand en je klant betaalt keurig op de laatste vrijdag van de maand erna. Als dat een keer niet lukt, hoeven er niet direct allerlei alarmbellen te gaan rinkelen, maar treedt er vaker vertraging in zijn betalingen op, en wordt er een steeds langere betalingstermijn gehanteerd, kan dat een eerste teken zijn.

2 Vluchtgedrag

Een klant die ineens moeilijk gaat doen over facturen, kan ook een aanwijzing zijn voor problemen aan zijn kant. Er zijn dingen niet goed, hij wil eerst iets nakijken of verzint andere smoesjes om niet op tijd te betalen terwijl dat voorheen nooit een probleem was. Het wordt nog erger als hij plots jouw telefoontjes niet meer beantwoordt of onaangekondigd verhuisd is. Wees voorzichtig met conclusies trekken, iemand kan natuurlijk ook tijdelijk slecht bereikbaar zijn door ziekte of andere perikelen. Maar wees bedacht!

3 Geen deponering van de jaarstukken

Begin je je vraagtekens te zetten, dan kun je checken of je klant zijn jaarrekening wel gedeponeerd heeft. Wanneer de jaarrekening gedeponeerd moet zijn, hangt af van de rechtsvorm van het bedrijf van de klant, maar het moet in ieder geval binnen twaalf maanden na afloop van het boekjaar zijn gebeurd. Is de jaarrekening van 2018 nu nog niet gedeponeerd, dan is de kans groot dat er iets aan de hand is.

4 Hoog personeelsverloop

Als je elke maand een nieuwe salesmanager, projectleider of accountmanager aan de lijn krijgt, is het misschien tijd om je licht eens op te steken bij oud-medewerkers waar je goed mee hebt samengewerkt. Zijn ze weggegaan om de simpele reden dat het gras ergens anders groener was, of gebeuren er dingen in het bedrijf van je klant die niet wenselijk zijn?

5 Schulden bij de Belastingdienst

Je kunt je klant vragen om een Verklaring betalingsgedrag, een schriftelijke verklaring van de Belastingdienst die aantoont dat een bedrijf zijn belasting netjes afdraagt. Deze verklaring kan per kwartaal worden opgevraagd. Mocht je klant deze verklaring in juli dus niet kunnen overleggen, dan is dat een teken aan de wand.

Combinatie van factoren

Natuurlijk hoef je niet direct argwaan te krijgen als een van deze vijf signalen zich voordoet. Vaak is het een combinatie van factoren die een idee geven van hoe de vlag van jouw klant erbij hangt. Als meerdere signalen zich tegelijk voordoen, is de kans groot dat er iets aan de hand is. Je kunt dan natuurlijk stoppen met zakendoen met deze klant tot je facturen volledig zijn voldaan. Investeer je tijd liever in een klant die wel betaalt dan aan een klant die je aan het lijntje houdt. Maar je kunt ook overwegen met een factoraar in zee te gaan, dan worden je facturen altijd – en snel – betaald.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.

Terug naar overzicht

vraag een offerte aan

acceptatie en verwerken gegevens

stuur uw factuur in CC naar ons

u ontvangt de betaling binnen 24 uur

wij innen de factuur bij uw klant