• @ArjanMoens Debiteurenrisico. Hoe ga je ermee om? https://t.co/U1eJGBOpok
  • @ArjanMoens Wij zijn verhuisd! https://t.co/zfthFqQmcc
  • @ArjanMoens Roep om verplichte verzekering voor zzp'ers steeds luider /via @NOS https://t.co/T7QpUJPMom
  • @ArjanMoens Bedankt mannen en dame van #gbg voor de opbouw van onze stand op Contacta 2018👍 https://t.co/8YmvPEWV0N




Debiteurenrisico. Hoe ga je ermee om?

Debiteurenrisico. Hoe ga je ermee om?

Bij de bakker reken je je brood af voor je de winkel verlaat, maar als mkb’er moet je wachten op je geld. En dat kan weleens misgaan. In onze vorige blog schreven we over de vier stappen die je moet nemen als je te maken hebt met wanbetalers. Maar hoe groot is dat debiteurenrisico eigenlijk en hoe kun je er mee omgaan?

Op je geld wachten

Als ondernemer neem je een risico. Je levert een product of dienst en vervolgens moet je op je geld wachten. Twee weken, een maand of soms wel een kwartaal. Meer dan de helft van de facturen wordt te laat betaald en als het tegenzit, komt de betaling helemaal nooit. Het risico van het vak, maar wel een risico dat verstrekkende gevolgen kan hebben. Zo had Arjan Moens, onze directeur en oprichter, voor hij met The Blue Factor begon een detacheringsbedrijf. De omzet was geweldig en de zaken gingen fantastisch. Maar de liquiditeit was niet geweldig en fantastisch. Sterker nog: het gebrek aan liquide middelen deed hem bijna de das om. Gelukkig is het goed gekomen en hebben deze liquiditeitsproblemen hem geïnspireerd met The Blue Factor te starten, maar dit terzijde.

Maatregelen

Het risico dat je klanten te laat of niet betalen, zal altijd aanwezig zijn. Maar je kunt wel een aantal maatregelen nemen. Zo kun je, voor je met een debiteur in zee gaat, bij de Kamer van Koophandel een jaarrekening opvragen. Deze geeft inzicht in de financiële positie van het bedrijf, de financiële ontwikkeling en de kredietwaardigheid. Verder is het ook belangrijk goede algemene leveringsvoorwaarden op te stellen. Daarin kun je ook spelregels opnemen over de betalingstermijn en -voorwaarden. Zorg wel dat de debiteur op de hoogte is van je voorwaarden: stuur ze mee met je offerte, zet ze op je website en zorg dat op al je communicatie-uitingen staat aangegeven dat er algemene voorwaarden van toepassing zijn. Ook kun je om een bankgarantie vragen bij je debiteur of een kredietverzekering afsluiten.

Geef je zorgen uit handen

Eigenlijk wil je je als ondernemer helemaal niet druk maken om dit soort zaken. Je wilt je bezighouden met je product of dienst en je onderneming verder brengen. Daarom kun je deze zorgen ook uit handen geven. Aan ons. Als onderdeel van factoring kunnen wij ook je facturen verzekeren. Heb je een nieuwe opdrachtgever en twijfel je aan zijn financiële gezondheid? Wij doen dan allereerst intern een check. Gaat bij ons het licht op groen, dan doen we een check bij de verzekeraar en vragen we een limiet op van het bedrag dat jij denkt om te gaan zetten bij die opdrachtgever. Als ook de verzekeraar groen licht geeft, dan kun je de debiteur overdragen voor factoring.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen en hoe The Blue Factor je zorgen uit handen kan nemen? Hier lees je er alles over en kun je, als je dat wilt, direct klant worden.

Terug naar overzicht

vraag een offerte aan

acceptatie en verwerken gegevens

stuur uw factuur in CC naar ons

u ontvangt de betaling binnen 24 uur

wij innen de factuur bij uw klant